Thursday, June 7, 2007

Straight edge

Тук ще споделя своите впечатления относно Straight edge философията ...
Откровено казано, тя не е много популярна или поне аз лично чух за Straight edge съвсем случайно. Може би все още няма последователи в България, или просто повечето хора намират идеите й , които на мен ми изглеждат интересни и важни, за тъпи.
Първо за името- "Straight edge", на български би трябвало да е нещо като "праволинейност", обаче това твърде много избива на физика, затова съвсем тенденциозно ще го пиша на английски.
Straight edge последователите могат да разпознати по нарисувания (или татуиран) знак Х на горната страна на дланите- това е официалният знак. Също така в Straight edge среда най-добре виреят пънк или хард-рок музиката, голяма част от привържениците са атеисти или агностици ... изобщо - пъстра тълпа.
Това което ги свързва обаче не са външните белези, а отношението към живота. Straight edge философията проповядва пълно, или поне много сериозно, въздържание от алкохол, цигари, наркотици, (според някои- от кофеин и месо), произволни сексуални връзки или изобщо- чистота на съзнанието и тялото. Естествено, както всяко друго движение, и тук има недоразбрали последователи със твърде крайни възгледи.
Това което ме впечатли е следното: Едно е да кажеш "да, така е, наистина не бива да прекаляваме и (с извинение) да се осираме ..." а съвсем друго е да превърнеш тези принципи в свое житейско мото, в морален кодекс. (Изобщо няма и да споменавам колко ме отвращава гледката на пияни и надрусани хлапета, или 13 годишни момиченца с вид на ефтини проститутки- това се разбира от самосебе си :) )
Ами, общо взето разбрахте идеята ... Според мен всеки може да се замисли върху тези прости правила, и в крайна сметка- този който умее да се контролира, не скапва безсмислено живота и здравето си (а много често и това на други хора), който може да поеме отговорността за себе си - само ще спечели. И това не зависи от Х-овете по ръцете
p.s. И от музиката, но все пак ... :)

9 comments:

Anonymous said...

Хм.. е аз не мисля, че тази философия не е популярна. Може би никой не я знае като "straight edge" но много хора според мен имат такива разбирания.

Unknown said...

Аз пък мисля, че е малко трудно за човек, който е свикнал на такъв начин на живот да разбере подобна философия. Едно е да откажеш цигарите примерно, друго е да почти да се отречеш от нормалния ти начин на живот и да станеш тотално друг човек.

Според мен последователи на такава философия могат да бъдат хора, които така или иначе живеят подобен начин на живот и са израстнали в подобна среда. Е сигурно има и изключения ... :)

Unknown said...

Абе... стига философиим, дай да пробваме практиката, а? Кой е навитак да си джитнем 1-2-3 месеца тест за... съвместимост с тоя лайфстайл? Айде на примоциятааааа!

Anonymous said...

Ъъъъ какъв е проблема? Нямаш идея на какво съм способен "if properly motivated". :)

Unknown said...

if properly motivated? Айде, ако се навиеш и го пробваме тфа за лятото - черпя те една бутилка Финландия!!! :D Mайтапа на страни... ако идеята ти харесва предполагам, че достатъчна мотивация ще ти бъде да го направим като едно ФМИ стрейтеджър'с комюнити ;) Айде казвай и да ходим да полагаме клетва!

Dancho said...

Ми.. аз принципно пия супер рядко, обикновенно когато съм с вас. Но не ми е никакъв проблем да не пия. Виж месото е по-трудно.. но не е болка за умиране.... За добро или лошо сексуалните ми връзки не са "произволни" :D така, че аз де факто спазвам правилата на тази "Философия". Но облога няма да стане за една бутилка тъй като не проявявам никакъв интерес към нея. :)

Unknown said...

Да ве, Данчо, тебе те знайм къф си праведник, аз просто се надявах покрай приказката ни с тебе да се навият и други хора... ама явно няма особен интерес :( Язък! А каузата беше добра...

Anonymous said...

This is great info to know.

Straight From The Inside said...

http://diy.aresistance.net/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=118